REGULAMIN KORZYSTANIA Z USŁUG PRZEWOZU I ZAKUPU BILETÓW
„Żeglugi Mazurskiej” Sp. z o.o. w Giżycku
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1. Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin (dalej: „Regulamin”) określa zasady świadczenia usług przewozu osób i bagażu, a także warunki rezerwacji i zakupu biletów przez Żeglugę Mazurską Sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku (dalej: „Przewoźnik”).
- Regulamin obowiązuje we wszystkich portach/przystaniach, statkach oraz przy dokonywaniu rezerwacji i zakupu biletów – zarówno stacjonarnie, jak i za pośrednictwem Systemu Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej.
- Stosunki prawne pomiędzy Przewoźnikiem a pasażerami, w zakresie nieuregulowanym niniejszym Regulaminem, podlegają przepisom prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności: ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
- Regulamin obowiązuje wszystkich pasażerów korzystających z usług Przewoźnika.
- Skorzystanie z usług Przewoźnika oznacza akceptację niniejszego Regulaminu.
§2. Definicje
Na potrzeby niniejszego Regulaminu przyjmuje się następujące definicje:
- Przewoźnik – Żegluga Mazurska Sp. z o.o.
- Pasażer – osoba korzystająca z usług przewozu.
- Nabywca biletu – osoba fizyczna, prawna lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej dokonujące zakupu biletu lub voucheru na własną rzecz lub w imieniu innych osób.
- Umowa przewozu – rezerwacja i/lub zakup biletu lub voucheru dokonany osobiście, mailowo lub online.
- Grupa zorganizowana – minimum 20 osób podróżujących wspólnie jako grupa.
- System Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej – platforma internetowa dostępna na stronie przewoźnika, umożliwiająca zakup biletów.
- Bagaż – rzeczy należące do pasażera, przewożone razem z nim na pokładzie statku.
- Załoga – osoby zatrudnione przez Przewoźnika, odpowiedzialne za obsługę statku.
- Rejs – przewóz realizowany przez Przewoźnika zgodnie z rozkładem lub na zamówienie.
- Port/Przystań – miejsce rozpoczęcia lub zakończenia rejsu.
- Bilet/Voucher dokument, będący dowodem zawarcia umowy przewozu pomiędzy Przewoźnikiem a pasażerem.
II. SPRZEDAŻ I REZERWACJA BILETÓW/VOUCHERÓW
§1. Postanowienia ogólne
- Sprzedaż i rezerwacje dotyczą miejsc na pokładach statków pasażerskich. Miejsca nie są numerowane.
- Zniżki i uprawnienia
- Dzieci do 4. roku życia – bilet bezpłatny;
- Dzieci powyżej 4 lat i młodzież szkolna – bilet ulgowy (za okazaniem ważnej legitymacji);
- Studenci, seniorzy 60+ oraz osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności – zniżka 10% (za okazaniem dokumentu);
- Karta Dużej Rodziny – zniżka 10% od łącznej wartości zamówienia (za okazaniem dokumentu).
- Bagaż do 80x40x40 cm i 10 kg jest przewożony bezpłatnie.
- Zwierzęta są przewożone za dodatkową opłatą, zgodnie z aktualnym cennikiem.
- Możliwy jest przewóz rowerów za dodatkowa opłatą – decyduje Przewoźnik.
- Pasażer zobowiązany jest do stawienia się na przystani co najmniej 10 minut przed planowanym rejsem. Spóźnienie skutkuje utratą prawa do przewozu bez możliwości uzyskania zwrotu za bilet.
- Jakiekolwiek inne świadczenia oferowane przez przewoźnika (np. zakupy w bufecie) będą świadczeniami odrębnymi od usługi przewozu osób i będzie za to pobierane wynagrodzenie według cen ustalonych przez dzierżawcę bufetu.
§2. Sprzedaż biletów dla klientów indywidualnych
- Bilety można nabywać bezpośrednio w kasach portu, w przystani lub online za pośrednictwem Systemu Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej.
- Warunkiem pomyślnie przeprowadzonej transakcji zakupu biletu on-line jest podanie danych wymaganych przez system, dokonanie zapłaty za bilet oraz akceptacja Regulaminu przewoźnika. Przerwanie transakcji unieważnia rozpoczętą transakcję.
- W chwili dokonywania zakupu on-line nabywca biletu wyraża zgodę na podanie przewoźnikowi swoich danych osobowych: imienia i nazwiska / pełnej nazwy instytucji, numeru telefonu, adresu e-mail, aktualnego adresu zamieszkania / siedziby. Udostępnienie danych jest dobrowolne, jednakże konieczne w celu prawidłowej realizacji usługi.
- Nabywca biletu ma prawo wglądu do swoich danych oraz do ich poprawiania, a także do żądania ich usunięcia.
- Płatność online odbywa się za pośrednictwem systemu PayU i musi zostać dokonana w ciągu 3 godzin od momentu rezerwacji – brak wpłaty skutkuje anulowaniem zamówienia.
- Potwierdzenie zakupu/rezerwacji przesyłane jest na adres e-mail wskazany przez klienta.
- W kasach możliwa jest płatność gotówką lub kartą.
- Bilety zakupione w dniu rejsu nie podlegają zwrotowi.
- W trakcie zakupu klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych do faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.
- Bilet uprawnia do wejścia na pokład.
- Bilet zakupiony on-line Klient może wydrukować w kasie portu/przystani po przedstawieniu dowodu zakupu otrzymanego na email.
- W dniu rejsu pasażer zobowiązany jest do okazania biletu.
- Umowa przewozu zawierana jest w momencie zakupu biletu.
- Bilet należy zachować do końca rejsu i okazywać na żądanie załogi.
- Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu osobie bez ważnego biletu.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do zmiany rozkładu rejsów.
§3. Sprzedaż biletów dla grup zorganizowanych (minimum 20 osób)
- Rezerwacje grupowe dokonywane są mailowo lub bezpośrednio w porcie lub przystani.
- W trakcie rezerwacji klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych do faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.
- Rezerwacja musi zostać potwierdzona przez pracownika Przewoźnika.
- Brak potwierdzenia rezerwacji może skutkować jej anulowaniem.
- Faktury VAT oraz faktury pro forma wystawiane są przez upoważnionego pracownika Przewoźnika.
- Brak płatności skutkuje anulowaniem rezerwacji.
- Odroczenie płatności możliwe jest wyłącznie za zgodą pracownika portu/przystani.
- Możliwa jest rezerwacja całego statku na wyłączność (czarter), po wcześniejszym ustaleniu warunków z Przewoźnikiem.
- W rejsach grupowych z udziałem dzieci, w celu zapewnienia im bezpieczeństwa, stosuje się zasadę jednego opiekuna na każde dziesięcioro dzieci.
- Opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za zachowanie się uczestników rejsu.
- Rezygnacja z rezerwacji możliwa jest najpóźniej 7 dni przed planowanym rejsem – bez opłat.
- Rezygnacja z potwierdzonej rezerwacji możliwa jest, tą samą drogą, co rezerwacja.
- W przypadku rezygnacji po tym terminie pobierana jest opłata w wysokości 50% wartości zamówienia.
§4. Wydarzenia specjalne i rejsy tematyczne
- Organizowane są rejsy specjalne (np. rejsy wieczorne, rejsy z muzyką na żywo, rejsy edukacyjne) zgodnie z ustalonym harmonogramem.
- Warunki uczestnictwa oraz ceny biletów na rejsy tematyczne mogą różnić się od standardowych rejsów.
- Szczegółowe informacje przekazywane są pasażerom podczas rezerwacji oraz na pokładzie.
§5. Zasady czarteru statku
- Czarter statku na wyłączność możliwy jest po wcześniejszym ustaleniu warunków.
- Wynajmujący zobowiązany jest do przestrzegania wszystkich zapisów niniejszego regulaminu.
- W przypadku rażącego naruszenia zasad czarteru, kapitan ma prawo do przerwania rejsu bez zwrotu kosztów.
§ 6 Sprzedaż i realizacja voucherów
- Sprzedaż voucherów jest prowadzona przez Biura Obsługi Klienta Przewoźnika.
- Vouchery sprzedawane są w cenie odpowiadającej cenom poszczególnych biletów.
- Nabywcy voucherów dokonujący zakupu w Biurach Obsługi Klienta realizują płatność za zakupione vouchery gotówką lub kartą płatniczą.
- Nabywca vouchera uiszczając opłatę za voucher potwierdza zawarcie umowy z Przewoźnikiem.
- Voucher nie podlega zwrotowi ani wymianie na środki pieniężne zarówno w całości jak i w części.
- Każdy Voucher opatrzony jest datą ważności, która wyznacza termin, do którego voucher może być zrealizowany. Po upływie daty ważności voucher jest nieważny i nie może być zrealizowany.
- Voucher może być wykorzystany jednorazowo wyłącznie na usługę wskazaną na voucherze.
III. ZWROTY I ODSTĄPIENIE OD UMOWY
§1. Zwroty – zakupy indywidualne
- W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych od pasażera (pogoda, awaria, niski stan wód, inne niezależne) – przysługuje 100% zwrotu za bilet.
- Zgodnie z art. 38 ust.1 pkt.12 Ustawy o prawach konsumenta klient nie ma prawa żądać zwrotu za zakupiony bilet na oznaczony dzień i usługę.
- Możliwy częściowy zwrot:
- powyżej 7 dni przed rejsem – 50% wartości biletu;
- rezygnacja z rejsu poniżej 7 dni przed rejsem – brak możliwości zwrotu biletu.
§2. Zwroty – zakupy grupowe
- W celu anulowania zamówionego rejsu konieczny jest kontakt z pracownikiem portu/przystani.
- Zasady zwrotu za zamówienie zgodnie z zasadami §3. Sprzedaż grupowa Działu II Regulaminu.
IV. REKLAMACJE
§1. Reklamacje
- Pasażer ma prawo złożyć reklamację dotyczącą wykonania usługi przewozu w terminie 7 dni od daty zdarzenia.
- Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej lub elektronicznej i zawierać dane pasażera, opis sytuacji oraz żądanie (np. zwrot opłaty, inna rekompensata).
- Przewoźnik rozpatruje reklamację w terminie 14 dni kalendarzowych od jej otrzymania. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji.
- W przypadku uznania reklamacji, pasażerowi przysługuje zwrot pełnej lub części opłaty, proporcjonalnie do niewykonanej usługi, lub inna forma rekompensaty – zgodnie z przepisami prawa
V. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA
§1. Odpowiedzialność Przewoźnika
- Przewoźnik odpowiada za bezpieczne przemieszczenie pasażerów i ich bagażu do miejsca docelowego.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia rejsów wynikające z przyczyn losowych, niezależnych od niego ( np.: burze, pożary, wypadki).
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione na statku.
- W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych od przewoźnika (awarie, zagrożenia pogodowe), pasażerom przysługuje zwrot opłaty za bilet lub propozycja zmiany terminu.
- Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu pasażerowi zachowującemu się agresywnie, będącemu pod wpływem alkoholu lub stwarzającemu zagrożenie dla innych.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z nieprzestrzegania regulaminu przez pasażera.
§2. Sytuacje wyjątkowe – zdarzenia losowe, choroba, wypadki
- W razie zasłabnięcia lub złego samopoczucia pasażera – załoga kontaktuje się z odpowiednimi służbami.
- Statki wyposażone są w apteczki pierwszej pomocy.
VI. OBOWIĄZKI I ZASADY POSTĘPOWANIA PASAŻERÓW PODCZAS REJSU ORAZ NA POKŁADZIE STATKU
§1 – Warunki przewozu pasażerów
- Pasażerowie zobowiązani są do stosowania się do poleceń kapitana oraz członków załogi.
- Zabronione jest zachowanie mogące zagrozić bezpieczeństwu własnemu lub innych pasażerów.
- Na pokładzie obowiązuje zakaz palenia tytoniu (poza wyznaczonymi strefami), spożywania alkoholu bez zgody przewoźnika oraz zażywania substancji odurzających.
- Dzieci poniżej 13 roku życia mogą przebywać na statku wyłącznie pod opieką dorosłych.
§2. Odpowiedzialność pasażera za szkody
- Pasażer ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody na mieniu statku lub wobec innych pasażerów.
- W przypadku powstania szkody lub rażącego zaniedbania – przewoźnik ma prawo dochodzić roszczeń na drodze prawnej.
- W sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu – przewoźnik zobowiązany jest zawiadomić odpowiednie służby ( np: Policja, Straż Pożarna). Sporządzany jest protokół zdarzenia.
- Za przypadku rażącego naruszenie regulaminu – pasażer może zostać poproszony o opuszczenie statku w najbliższym bezpiecznym porcie.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do odmowy wpuszczenia na pokład osób, która wcześniej naruszyła regulamin.
§3. Obsługa osób z niepełnosprawnościami
- Przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby zapewnić dostępność usług dla osób z ograniczoną mobilnością.
- Pasażer wymagający pomocy powinien zgłosić to co najmniej 24 godziny przed planowanym rejsem, aby umożliwić przewoźnikowi odpowiednie przygotowanie asysty.
- Statek nie posiada specjalistycznego wyposażenia do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, jednak wejście na pokład statku jest możliwe przy udziale załogi.
§4 – Zwierzęta na pokładzie
- Przewóz zwierząt domowych (psy, koty) jest dozwolony pod warunkiem zachowania zasad higieny oraz bezpieczeństwa.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo odmowy przewozu zwierzęcia, które jest agresywne lub uciążliwe dla innych pasażerów.
- Właściciel zwierzęcia ponosi pełną odpowiedzialność za jego zachowanie, w tym ewentualne szkody wyrządzone pasażerom, załodze lub mieniu.
- Przewóz zwierząt podlega dodatkowej opłacie zgodnie z obowiązującym cennikiem przewoźnika.
§5. Przeciwdziałanie przemocy i zapewnienie komfortu
- Przewoźnik surowo zabrania wszelkich działań agresywnych, przemocy oraz innych zachowań zakłócających porządek publiczny, spokój lub komfort pasażerów i załogi.
- W przypadku wystąpienia incydentów naruszających zasady współżycia społecznego, Przewoźnik zastrzega sobie prawo do natychmiastowego usunięcia osoby naruszającej porządek pokładu, bez prawa do zwrotu kosztów biletu.
§6. Zasady fotografowania i nagrywania
- Fotografowanie i filmowanie na potrzeby prywatne jest dozwolone, pod warunkiem że nie narusza prywatności ani spokoju innych pasażerów.
- Wykorzystanie zdjęć lub nagrań do celów komercyjnych wymaga uprzedniej, pisemnej zgody Przewoźnika.
§7. Zakaz hałasowania i używania sprzętu audio
- Zabrania się używania głośników, radioodbiorników oraz instrumentów muzycznych i innych źródeł dźwięku bez uprzedniej zgody załogi.
- Pasażerowie zobowiązani są do unikania nadmiernego hałasu, w szczególności mogącego zakłócić komfort podróży innych osób.
§8. Ochrona środowiska i regulacje ekologiczne
- Pasażerowie zobowiązani są do utrzymywania czystości na pokładzie statku oraz do przestrzegania zasad ochrony środowiska naturalnego
- Zabrania się wrzucania odpadów do wody lub poza wyznaczone kosze. Na statku i w porcie dostępne są pojemniki do segregacji śmieci.
- Pasażerowie są zachęcani są do korzystania z systemów segregacji odpadów oraz stosowania się do zasad zrównoważonego korzystania z infrastruktury portowej i środowiska wodnego.
VII. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
§1 – Bezpieczeństwo na pokładzie
- Na pokładzie statku obowiązują przepisy bezpieczeństwa określone przez załogę oraz oznakowanie pokładowe.
- Pasażerowie zobowiązani są do zapoznania się z instrukcjami ewakuacyjnymi i ich przestrzegania.
- W sytuacjach zagrożenia pasażerowie zobowiązani są do bezwzględnego podporządkowania się poleceniom kapitana oraz członków załogi.
- Środki ratunkowe (kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, apteczka) są dostępne na pokładzie w miejscach wyznaczonych.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za skutki zdarzeń wynikające z nieprzestrzegania regulaminu lub poleceń załogi.
- W sytuacjach awaryjnych załoga ma prawo podejmować działania mające na celu ochronę życia i zdrowia pasażerów, w tym również skrócić lub odwołać rejs.
- Pasażerowie będą informowani o wszelkich zmianach w przebiegu rejsu lub w planie podróży.
- Wejście i zejście z pokładu jest dozwolone wyłącznie w miejscach wyznaczonych oraz zgodnie z instrukcjami załogi.
- Pasażerowie zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności podczas korzystania z trapów, pomostów i cumownic.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§1 Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania przez uprawnionego przedstawiciela Spółki.
- Aktualna wersja regulaminu dostępna jest na stronie internetowej Przewoźnika oraz w kasach portu/przystani i na statkach.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do jego zmiany regulaminu z odpowiednim wyprzedzeniem.
- W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy Prawo przewozowe.
§2. Ochrona danych osobowych
- Administratorem danych osobowych pasażerów jest Żegluga Mazurska sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku.
- Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celu realizacji umowy przewozu, obsługi rezerwacji oraz wypełniania obowiązków wynikających z prawa, w tym obowiązków podatkowych i księgowych.
- Pasażer ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.
- Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych dostępne są w Polityce Prywatności opublikowanej na stronie internetowej Przewoźnika.
Załączniki będące integralną częścią Regulaminu:
Grażyna Ławrukiewicz
Prezes Zarządu
Żegluga Mazurska Sp. z o.o.
Giżycko, dnia 25 kwietnia 2025