REGULAMIN KORZYSTANIA Z USŁUG PRZEWOZU I ZAKUPU BILETÓW
„Żeglugi Mazurskiej” Sp. z o.o. w Giżycku

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1. Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy regulamin (dalej: „Regulamin”) określa zasady świadczenia usług przewozu osób i bagażu, a także warunki rezerwacji i zakupu biletów przez Żeglugę Mazurską Sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku (dalej: „Przewoźnik”).
  2. Regulamin obowiązuje we wszystkich portach/przystaniach, statkach oraz przy dokonywaniu rezerwacji i zakupu biletów – zarówno stacjonarnie, jak i za pośrednictwem Systemu Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej.
  3. Stosunki prawne pomiędzy Przewoźnikiem a pasażerami,  w zakresie nieuregulowanym niniejszym Regulaminem, podlegają przepisom prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności: ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
  4. Regulamin obowiązuje wszystkich pasażerów korzystających z usług Przewoźnika.
  5. Skorzystanie z usług Przewoźnika oznacza akceptację niniejszego Regulaminu.

§2. Definicje

Na potrzeby niniejszego Regulaminu przyjmuje się następujące definicje: 

  1. Przewoźnik – Żegluga Mazurska Sp. z o.o.
  2. Pasażer – osoba korzystająca z usług przewozu.
  3. Nabywca biletu – osoba fizyczna, prawna lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej dokonujące zakupu biletu lub voucheru na własną rzecz lub w imieniu innych osób.
  4. Umowa przewozu – rezerwacja i/lub zakup biletu lub voucheru dokonany osobiście, mailowo lub online.
  5. Grupa zorganizowana – minimum 20 osób podróżujących wspólnie jako grupa.
  6. System Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej – platforma internetowa dostępna na stronie przewoźnika, umożliwiająca zakup biletów.
  7. Bagaż – rzeczy należące do pasażera, przewożone razem z nim na pokładzie statku.
  8. Załoga – osoby zatrudnione przez Przewoźnika, odpowiedzialne za obsługę statku.
  9. Rejs – przewóz realizowany przez Przewoźnika zgodnie z rozkładem lub na zamówienie.
  10. Port/Przystań – miejsce rozpoczęcia lub zakończenia rejsu.
  11. Bilet/Voucher dokument, będący dowodem zawarcia umowy przewozu pomiędzy Przewoźnikiem a pasażerem.

II. SPRZEDAŻ I REZERWACJA BILETÓW/VOUCHERÓW

§1. Postanowienia ogólne

  1. Sprzedaż i rezerwacje dotyczą miejsc na pokładach statków pasażerskich. Miejsca nie są numerowane.
  1. Zniżki i uprawnienia
  • Dzieci do 4. roku życia – bilet bezpłatny;
  • Dzieci powyżej 4 lat i młodzież szkolna – bilet ulgowy (za okazaniem ważnej legitymacji);
  • Studenci, seniorzy 60+ oraz osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności – zniżka 10% (za okazaniem dokumentu);
  • Karta Dużej Rodziny – zniżka 10% od łącznej wartości zamówienia (za okazaniem dokumentu).
  1. Bagaż do 80x40x40 cm i 10 kg jest przewożony bezpłatnie. 
  2. Zwierzęta są przewożone za dodatkową opłatą, zgodnie z aktualnym cennikiem.
  3. Możliwy jest przewóz rowerów za dodatkowa opłatą – decyduje Przewoźnik.
  4. Pasażer zobowiązany jest do stawienia się na przystani co najmniej 10 minut przed planowanym rejsem. Spóźnienie skutkuje utratą prawa do przewozu bez możliwości uzyskania zwrotu za bilet.
  5. Jakiekolwiek inne świadczenia oferowane przez przewoźnika (np. zakupy w bufecie) będą świadczeniami odrębnymi od usługi przewozu osób i będzie za to pobierane wynagrodzenie według cen ustalonych przez dzierżawcę bufetu.

§2. Sprzedaż biletów dla klientów indywidualnych

  1. Bilety można nabywać bezpośrednio w kasach portu, w przystani lub online za pośrednictwem Systemu Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej.
  2. Warunkiem pomyślnie przeprowadzonej transakcji zakupu biletu on-line jest podanie danych wymaganych przez system, dokonanie zapłaty za bilet oraz akceptacja Regulaminu przewoźnika. Przerwanie transakcji unieważnia rozpoczętą transakcję.
  3. W chwili dokonywania zakupu on-line nabywca biletu wyraża zgodę na podanie przewoźnikowi swoich danych osobowych: imienia i nazwiska / pełnej nazwy instytucji, numeru telefonu, adresu e-mail, aktualnego adresu zamieszkania / siedziby. Udostępnienie danych jest dobrowolne, jednakże konieczne w celu prawidłowej realizacji usługi. 
  4. Nabywca biletu ma prawo wglądu do swoich danych oraz do ich poprawiania, a także do żądania ich usunięcia.
  5. Płatność online odbywa się za pośrednictwem systemu PayU i musi zostać dokonana w ciągu 3 godzin od momentu rezerwacji – brak wpłaty skutkuje anulowaniem zamówienia.
  6. Potwierdzenie zakupu/rezerwacji przesyłane jest na adres e-mail wskazany przez klienta.
  7. W kasach możliwa jest płatność gotówką lub kartą.
  8. Bilety zakupione w dniu rejsu nie podlegają zwrotowi.
  9. W trakcie zakupu klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych do faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.
  10. Bilet uprawnia do wejścia na pokład.
  11. Bilet zakupiony on-line Klient może wydrukować w kasie portu/przystani po przedstawieniu dowodu zakupu otrzymanego na email.
  12. W dniu rejsu pasażer zobowiązany jest do okazania biletu. 
  13. Umowa przewozu zawierana jest w momencie zakupu biletu.
  14. Bilet należy zachować do końca rejsu i okazywać na żądanie załogi.
  15. Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu osobie bez ważnego biletu.
  16. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do zmiany rozkładu rejsów.

§3. Sprzedaż biletów dla grup zorganizowanych (minimum 20 osób)

  1. Rezerwacje grupowe dokonywane są mailowo lub bezpośrednio w porcie lub przystani.
  2. W trakcie rezerwacji klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych do faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.
  3. Rezerwacja musi zostać potwierdzona przez pracownika Przewoźnika.
  4. Brak potwierdzenia rezerwacji może skutkować jej anulowaniem.
  5. Faktury VAT oraz faktury pro forma wystawiane są przez upoważnionego pracownika Przewoźnika.
  6. Brak płatności skutkuje anulowaniem rezerwacji.
  7. Odroczenie płatności możliwe jest wyłącznie za zgodą pracownika portu/przystani.
  8. Możliwa jest rezerwacja całego statku na wyłączność (czarter), po wcześniejszym ustaleniu warunków z Przewoźnikiem.
  9. W rejsach grupowych z udziałem dzieci, w celu zapewnienia im bezpieczeństwa, stosuje się zasadę jednego opiekuna na każde dziesięcioro dzieci. 
  10. Opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za zachowanie się uczestników rejsu.
  11. Rezygnacja z rezerwacji możliwa jest najpóźniej 7 dni przed planowanym rejsem – bez opłat. 
  12. Rezygnacja z potwierdzonej rezerwacji możliwa jest, tą samą drogą, co rezerwacja.
  13. W przypadku rezygnacji po tym terminie pobierana jest opłata w wysokości 50% wartości zamówienia.

§4. Wydarzenia specjalne i rejsy tematyczne

  1. Organizowane są rejsy specjalne (np. rejsy wieczorne, rejsy z muzyką na żywo, rejsy edukacyjne) zgodnie z ustalonym harmonogramem.
  2. Warunki uczestnictwa oraz ceny biletów na rejsy tematyczne mogą różnić się od standardowych rejsów.
  3. Szczegółowe informacje przekazywane są pasażerom podczas rezerwacji oraz na pokładzie.

§5. Zasady czarteru statku

  1. Czarter statku na wyłączność możliwy jest po wcześniejszym ustaleniu warunków.
  2. Wynajmujący zobowiązany jest do przestrzegania wszystkich zapisów niniejszego regulaminu.
  3. W przypadku rażącego naruszenia zasad czarteru, kapitan ma prawo do przerwania rejsu bez zwrotu kosztów.


§ 6 Sprzedaż i realizacja voucherów

  1. Sprzedaż voucherów jest prowadzona przez Biura Obsługi Klienta Przewoźnika.
  2. Vouchery sprzedawane są w cenie odpowiadającej cenom poszczególnych biletów.
  3. Nabywcy voucherów dokonujący zakupu w Biurach Obsługi Klienta realizują płatność za zakupione vouchery gotówką lub kartą płatniczą.
  4. Nabywca vouchera uiszczając opłatę za voucher potwierdza zawarcie umowy z Przewoźnikiem.
  5. Voucher nie podlega zwrotowi ani wymianie na środki pieniężne zarówno w całości jak i w części.
  6. Każdy Voucher opatrzony jest datą ważności, która wyznacza termin, do którego voucher może być zrealizowany. Po upływie daty ważności voucher jest nieważny i nie może być zrealizowany.
  7. Voucher może być wykorzystany jednorazowo wyłącznie na usługę wskazaną na voucherze.

III. ZWROTY  I ODSTĄPIENIE OD UMOWY

§1. Zwroty – zakupy indywidualne

  1. W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych od pasażera (pogoda, awaria, niski stan wód, inne niezależne) –  przysługuje 100% zwrotu za bilet.
  2. Zgodnie z art. 38 ust.1 pkt.12 Ustawy o prawach konsumenta klient nie ma prawa żądać zwrotu za zakupiony bilet na oznaczony dzień i usługę.
  3. Możliwy częściowy zwrot:
  • powyżej 7 dni przed rejsem – 50% wartości biletu;
  • rezygnacja z rejsu poniżej 7 dni przed rejsem – brak możliwości zwrotu biletu.

§2. Zwroty – zakupy grupowe

  1. W celu anulowania zamówionego rejsu konieczny jest kontakt z pracownikiem portu/przystani.
  2. Zasady zwrotu za zamówienie zgodnie z zasadami §3. Sprzedaż grupowa Działu II Regulaminu.

IV. REKLAMACJE

§1. Reklamacje

  1. Pasażer ma prawo złożyć reklamację dotyczącą wykonania usługi przewozu w terminie 7 dni od daty zdarzenia.
  2. Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej lub elektronicznej i zawierać dane pasażera, opis sytuacji oraz żądanie (np. zwrot opłaty, inna rekompensata).
  3. Przewoźnik rozpatruje reklamację w terminie 14 dni kalendarzowych od jej otrzymania. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji.
  4. W przypadku uznania reklamacji, pasażerowi przysługuje zwrot pełnej lub części opłaty, proporcjonalnie do niewykonanej usługi, lub inna forma rekompensaty – zgodnie z przepisami prawa

V. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA

§1. Odpowiedzialność Przewoźnika

  1. Przewoźnik odpowiada za bezpieczne przemieszczenie pasażerów i ich bagażu do miejsca docelowego.
  2. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia rejsów wynikające z przyczyn losowych,  niezależnych od niego ( np.: burze, pożary, wypadki).
  3. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione na statku.
  4. W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych od przewoźnika (awarie, zagrożenia pogodowe), pasażerom przysługuje zwrot opłaty za bilet lub propozycja zmiany terminu.
  5. Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu pasażerowi zachowującemu się agresywnie, będącemu pod wpływem alkoholu lub stwarzającemu zagrożenie dla innych. 
  6. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z nieprzestrzegania regulaminu przez pasażera.

§2. Sytuacje wyjątkowe – zdarzenia losowe, choroba, wypadki

  1. W razie zasłabnięcia lub złego samopoczucia pasażera – załoga kontaktuje się z odpowiednimi służbami.
  2. Statki wyposażone są w apteczki pierwszej pomocy.

VI. OBOWIĄZKI I ZASADY POSTĘPOWANIA PASAŻERÓW PODCZAS REJSU ORAZ NA POKŁADZIE STATKU

§1 – Warunki przewozu pasażerów

  1. Pasażerowie zobowiązani są do stosowania się do poleceń kapitana oraz członków załogi.
  2. Zabronione jest zachowanie mogące zagrozić bezpieczeństwu własnemu lub innych pasażerów.
  3. Na pokładzie obowiązuje zakaz palenia tytoniu (poza wyznaczonymi strefami), spożywania alkoholu bez zgody przewoźnika oraz zażywania substancji odurzających.
  4. Dzieci poniżej 13 roku życia mogą przebywać na statku wyłącznie pod opieką dorosłych.

§2. Odpowiedzialność pasażera za szkody

  1. Pasażer ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody na mieniu statku lub wobec innych pasażerów.
  2. W przypadku powstania szkody lub rażącego zaniedbania – przewoźnik ma prawo dochodzić roszczeń na drodze prawnej.
  3. W sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu – przewoźnik zobowiązany jest zawiadomić  odpowiednie służby ( np: Policja, Straż Pożarna). Sporządzany jest protokół zdarzenia. 
  4. Za przypadku rażącego naruszenie regulaminu – pasażer może zostać poproszony o opuszczenie   statku w najbliższym bezpiecznym porcie.
  5. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do odmowy wpuszczenia na pokład osób, która wcześniej naruszyła regulamin.

§3. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

  1. Przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby zapewnić dostępność usług dla osób z ograniczoną mobilnością.
  2. Pasażer wymagający pomocy powinien zgłosić to co najmniej 24 godziny przed planowanym rejsem, aby umożliwić przewoźnikowi odpowiednie przygotowanie asysty.
  3. Statek nie posiada specjalistycznego wyposażenia do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, jednak wejście na pokład statku jest możliwe przy udziale załogi.

§4 – Zwierzęta na pokładzie

  1. Przewóz zwierząt domowych (psy, koty) jest dozwolony pod warunkiem zachowania zasad higieny oraz bezpieczeństwa.
  2. Przewoźnik zastrzega sobie prawo odmowy przewozu zwierzęcia, które jest agresywne lub uciążliwe  dla innych pasażerów.
  3. Właściciel zwierzęcia ponosi pełną odpowiedzialność za jego zachowanie, w tym ewentualne szkody wyrządzone pasażerom, załodze lub mieniu.
  4. Przewóz zwierząt podlega dodatkowej opłacie zgodnie z obowiązującym cennikiem przewoźnika. 

§5. Przeciwdziałanie przemocy i zapewnienie komfortu

  1. Przewoźnik surowo zabrania wszelkich działań agresywnych, przemocy oraz innych zachowań zakłócających porządek publiczny, spokój lub komfort pasażerów i załogi.  
  2. W przypadku wystąpienia incydentów naruszających zasady współżycia społecznego, Przewoźnik  zastrzega sobie prawo do natychmiastowego usunięcia osoby naruszającej porządek pokładu, bez prawa do zwrotu kosztów biletu. 

§6. Zasady fotografowania i nagrywania

  1. Fotografowanie i filmowanie na potrzeby prywatne jest dozwolone, pod warunkiem że nie narusza prywatności ani spokoju innych pasażerów.
  2. Wykorzystanie zdjęć lub nagrań do celów komercyjnych wymaga uprzedniej, pisemnej zgody Przewoźnika.

§7. Zakaz hałasowania i używania sprzętu audio

  1. Zabrania się używania głośników, radioodbiorników oraz instrumentów muzycznych i innych źródeł dźwięku bez uprzedniej zgody załogi.
  2. Pasażerowie zobowiązani są do unikania nadmiernego hałasu, w szczególności mogącego zakłócić komfort podróży innych osób. 

§8. Ochrona środowiska i regulacje ekologiczne

  1. Pasażerowie zobowiązani są do utrzymywania czystości na pokładzie statku oraz do przestrzegania zasad ochrony środowiska naturalnego
  2. Zabrania się wrzucania odpadów do wody lub poza wyznaczone kosze. Na statku i w porcie  dostępne są  pojemniki do segregacji śmieci.
  3. Pasażerowie są zachęcani są do korzystania z systemów segregacji odpadów oraz  stosowania się do zasad zrównoważonego korzystania z infrastruktury portowej i środowiska wodnego. 

VII. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA

§1 – Bezpieczeństwo na pokładzie

  1. Na pokładzie statku obowiązują przepisy bezpieczeństwa określone przez załogę oraz oznakowanie pokładowe.
  2. Pasażerowie zobowiązani są do zapoznania się z instrukcjami ewakuacyjnymi i ich przestrzegania.
  3. W sytuacjach zagrożenia pasażerowie zobowiązani są do bezwzględnego podporządkowania się poleceniom kapitana  oraz członków załogi. 
  4. Środki ratunkowe (kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, apteczka) są dostępne na pokładzie w miejscach wyznaczonych.  
  5. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za skutki zdarzeń wynikające z nieprzestrzegania regulaminu lub poleceń załogi.
  6. W sytuacjach awaryjnych załoga ma prawo podejmować  działania mające na celu ochronę życia i zdrowia pasażerów, w tym również skrócić lub odwołać rejs.  
  7. Pasażerowie będą informowani o wszelkich zmianach w przebiegu rejsu lub w planie podróży. 
  8. Wejście i zejście z pokładu jest  dozwolone  wyłącznie w miejscach wyznaczonych oraz zgodnie z instrukcjami załogi.
  9. Pasażerowie zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności podczas korzystania z trapów, pomostów i cumownic.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§1 Postanowienia końcowe

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania przez uprawnionego przedstawiciela Spółki.
  2. Aktualna wersja regulaminu dostępna jest na stronie internetowej Przewoźnika oraz w kasach portu/przystani i na statkach.  
  3. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do jego zmiany regulaminu z odpowiednim wyprzedzeniem.
  4. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy Prawo przewozowe. 

§2. Ochrona danych osobowych

  1. Administratorem danych osobowych pasażerów jest Żegluga Mazurska sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku.
  2. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celu realizacji umowy przewozu, obsługi rezerwacji oraz wypełniania  obowiązków wynikających z prawa, w tym obowiązków podatkowych i księgowych. 
  3. Pasażer ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.
  4. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych dostępne są w Polityce Prywatności opublikowanej na stronie internetowej Przewoźnika.

Załączniki będące integralną częścią Regulaminu:

– Polityka Prywatności

– Polityka plików cookies

– Obowiązek informacyjny RODO

– Zwroty i Reklamacje

– Formularz zwrotu

Grażyna Ławrukiewicz
Prezes Zarządu
Żegluga Mazurska Sp. z o.o.

Giżycko, dnia 25 kwietnia 2025 

Scroll to Top